PROFIL SUROSO DALAM PENGEMBANGAN TANAMAN SAYURAN DI KELURAHAN TALANG JAMBE KECAMATAN SUKARAMI KOTA PALEMBANG Suroso’s Profile In Developing Vegetables Crops In The Administrative Village Of Talangjambe Sub-Region Sukarame, Palembang City

Sri Haryani, Khaidir Sobri, Rafeah Abubakar

Abstract


ABSTRACT

 

This research aims to know the profile of Suroso in developing vegetable crops in the administrative village of Talang Jambe sub-region Sukarami,  Palembang city. This research has been conducted in the administrative village of TalangJambe, sub-region Sukarame Palembang city from April to June 2017. The research method used in this research is case study. For sampling method used in this research is purposive sampling  (samples are taken purposely).  Data gathering methods used in this research are observation and direct interview with selected respondents using questionnaire prepared beforehand. `Data processing and analysis methods were done in qualitative descriptive approach. To find out how big his income is, the approach of mathematics model was chosen and explained descriptively. The result of this research, the profile of Suroso can be seen through these following internal characteristics , external characteristics and the result shows that the income of Suroso.

 

ABSTRAK

 

    Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui profil Suroso dalam pengembangan tanaman sayuran dan besarnya pendapatan Suroso di Kelurahan Talang Jambe Kecamatan Sukarami Kota Palembang. Penelitian ini telah dilaksanakan di Kelurahan Talang Jambe Kecamatan Sukarami Kota Palembang pada April sampai juni 2017. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah studi kasus (case study), Untuk Metode penarikan contoh yang digunakan dalam penelitian ini adalah purposive sampling (secara sengaja) yaitu sampel diambil secara sengaja. Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasi dan wawancara secara langsung kepada responden yang telah ditentukan dengan menggunakan alat bantu quisioner yang telah dipersiapkan sebelumnya. Metode pengolahan dan analisis data dilakukan menggunakan metode deskriptif kualititatif. Untuk mengetahui besarnya pendapatan usahatani Tanaman Sayuran digunakan analisa pendapatan dengan pendekatan  model matematis dan dijelaskan secara deskriptif. Dari hasil penelitian hasil penelitian, Profil Suroso yang dilihat dari karakteristik internal, karakteristik eksternal dan hasil penelitian menunjukan bahwa besarnya pendapatan Suroso dalam  Usahatani Tanaman Sayuran di Kelurahan Talang Jambe Kecamatan Sukarami Kota Palembang.


Keywords


farming development, vegetable, pengembangan usahatani, sayuran

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.32502/jsct.v6i2.829

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 


Creative Commons License

Societa: Jurnal Ilmu-Ilmu Agribisnis by jurnal.um-palembang.ac.id/societa is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.