INTEGRASI NILAI NASIONALISME DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH DI SEKOLAH MENENGAH ATAS NEGERI 1 TORAJA UTARA

Asnah Setiamin Setiamin, Andi Dewi Riang Tati Riang Tati

Abstract


Students are the country's future generation, nationalism is crucial.Thus, the purpose of this study is to examine and summarise how North Toraja 1 State High School students cultivate nationalism via historical knowledge and other types of nationalism.This research uses a descriptive qualitative approach using historical research methods ,namely heuristics,criticism,interpretation and historiographycombined with questionnaires and observations in the schoolenvironment.The result of the research show that North Toraja State 1 High School student know nationalism well through learning history and the forms of activities carried out by students at school as a form of contemporary nationalism.


Keywords


internalization, nationalism, history learning

Full Text:

PDF

References


Asril, A. (2022). Menumbuhkan Kesadaran Sejarah Generasi Muda Melalui Kearifan Lokal Budaya Melayu Riau. SINDANG: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Kajian Sejarah, 4 (1), 11–17.

Bahri, B. (2016). Integrasi Nilai Karakter Pada Mata Kuliah Sejarah Lokal.

Bahri, B., Misnah, M., & Tati, A. D. R. (2019). The Development of History Learning Media Based on Local Age in Increasing Students’ Understanding on Local History Lectures.

Bahri, B., Nuriah, T., & Idris, A. (2018). Development of Local Historical Learning Resources South Sulawesi Based on Character Education in Department of Historical Education Faculty of Social Science at State University of Makassar. American Journal of Educational Research, 6 (3), 220–237.

Bahri, B., Syukur, M., Jumadi, J., & Tati, A. D. (2023). Need Analysis of Character Education-Based Local History Learning Resources. Journal of Social Studies Education Research, 14 (4), 406–437.

Bakar, K. A. A., Noor, I. H. M., & Widodo, W. (2018). Nurturing Nationalism Character Values at the Primary Schools in Jayapura, Papua. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 37 (1).

Chalimi, I. R. (2023). Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Multikultural pada Mata Pelajaran Sejarah. HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 11 (1), 105–116.

Dinar, R. E., Yanzi, H., & Halim, A. (2019). Peran Guru dalam Menanamkan Sikap Nasionalisme pada Anak Usia Dini. Jurnal Kultur Demokrasi, 5 (2).

Handayani, S. A. (2019). Nasionalisme Di Indonesia. Historia, 2 (1), 17–30.

Haryani, D. S., Chartady, R., Armansyah, A., Lestari, W. D., Nurprihatin, N., Azlina, S., Adhitara, F., Setioko, E., Istiani, A., & Veroni, W. (2024). Penanaman Jiwa Nasionalisme Sejak Dini Melalui Semangat Pancasila di Sekolah Indonesia Kuala Lumpur. J-ABDI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3 (8), 1809–1820.

Hasan, S. H. (2012). Pendidikan Sejarah untuk Memperkuat Pendidikan Karakter. Paramita: Historical Studies Journal, 22(1).

Hidayat, U. S. (2021). Urgensi Penguatan Pendidikan Karakter dalam Menyiapkan Generasi Emas 2045: Strategi Membangun Generasi Cerdas, Berkarakter dan Berdaya Saing di Abad 21. Nusa Putra Press.

Hudaya, F. (2019). Globalisasi: Stimulus atas Lahirnya Kesadaran Nasionalisme Indonesia. Galanggang Sejarah, 1(4).

Hutauruk, A. F. (2018). Digital Citizenship: Sebagai Upaya Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Sejarah di Era Global. Historis: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Sejarah, 2(2), 1–6.

Junanto, S., Wahid, A., & Wahyuningsih, R. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Nasionalisme Dalam Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. Tunas Siliwangi: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru PAUD STKIP Siliwangi Bandung, 6(2), 42–46.

Mareta, Y., & Jamil, R. N. (2022). Pembelajaran Sejarah Lokal: Enkulturasi Berpikir Kritis. Tarikhuna: Journal of History and History Education, 4(1), 1–11.

Muhtarom, H., Kurniasih, D., & Andi, A. (2020). Pembelajaran Sejarah yang Aktif, Kreatif dan Inovatif Melalui Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi. BIHARI: JURNAL PENDIDIKAN SEJARAH DAN ILMU SEJARAH, 3(1).

Nggilu, A. (2023). Nasionalisme Peserta Didik SMK Negeri 2 Gorontalo Berbasis Nilai-Nilai Sejarah. Jambura History and Culture Journal, 5(1), 25–38.

Nugraha, D., Ruswandi, U., & Erihadiana, M. (2020). Urgensi Pendidikan Multikultural di Indonesia. Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 01(02), 140–149.

Oktaviasari, S. H., Okianna, O., & Chalimi, I. R. (n.d.). Analisis peran guru dalam mengembangkan sikap nasionalisme dalam pembelajaran PPKn Kelas VIII SMPN 3 Simpang Hulu. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 11(4).

Permata, D. A. (2023). Pentingnya pendidikan Pancasila dan karakter untuk menumbuhkan sikap bela negara dalam diri mahasiswa. Maliki Interdisciplinary Journal, 1(5), 547–551.

Purni, T. (2023). Pentingnya Pendidikan Sejarah Sebagai Penguat Pendidikan yang Berkarakter. Krinok: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Sejarah, 2(1), 190–197.

Rachmat, I. S. (2022). Paradigma Baru Nasionalisme Dimata Generasi Millennial. The World of Public Administration Journal.

Rachmawati, D. P. (2022). MEMBANGKITKAN SEMANGAT NASIONALISME GENERASI MUDA BANGSA MELALUI PEMBELAJARAN SEJARAH KONGRES PEMUDA (1926–1928). JEJAK: Jurnal Pendidikan Sejarah & Sejarah, 2(2), 100–111.

Rahayu, A. S. (2017). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn). Bumi Aksara.

Rais, M. (2019). Nasionalisme di Beranda Nusantara. MIMIKRI, 5(2), 168–178.

Rochmat, S., & Trisnawati, D. (2017). Penanaman Nilai-Nilai Nasionalisme dalam Pembelajaran Sejarah di SMA Negeri 2 Wates, Kulon Progo. ISTORIA Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sejarah, 13(2).

Rulianto, & Hartono, F. (2018). Pendidikan Sejarah Sebagai Penguat Pendidikan Karakter. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial, 4(2), 127–134. https://doi.org/10.23887/jiis.v4i2.16527

SAMFYKY Abd Rahman, B. P. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan Dan Unsur-unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1).

Saputri, S. D. (2019). Konsep Cinta Tanah Air Perspektif Kh. Hasyim Asy? Ari Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Islam Di Indonesia. UIN Raden Intan Lampung.

Setiawan, I., & Mulyati, S. (2020). Pembelajaran IPS berbasis kearifan lokal. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 121–133.

Suharto, A. A. W. W., Cahyono, H., & Utami, P. S. (2021). Gerakan Pemuda Muhammadiyah Dalam memperkokoh Identitas Nasional. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKN Dan Sosial Budaya, 5(2), 494–508.

Sukardi, S., & Sepriady, J. (2020). Peran Pendidikan Sejarah Dalam Membentuk Karakter Bangsa. Kalpataru: Jurnal Sejarah Dan Pembelajaran Sejarah, 6(2), 114–




DOI: https://doi.org/10.32502/jdh.v4i1.8156

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024

 Indexed by :