HARMONIZATION BETWEEN TAUHID AND SCIENCE AND TECHNOLOGY: UNDERSTANDING THE RELATIONSHIP BETWEEN FAITH AND SCIENTIFIC PROGRESS
Abstract
This article explores the harmonization between tauhid (belief in the oneness of Allah) and science and technology, focusing on understanding the relationship between spiritual faith and scientific progress. Using the literature review method, this article presents several perspectives that reflect the compatibility between tauhid and science, the limitations of scientific knowledge, and ethical considerations in utilizing science and technology. The report emphasizes the importance of achieving a balanced and comprehensive understanding of our world by integrating a holistic experience.
Keywords
References
Al-Faruqi, Ismail Raji, Tauhid, Terj. Rahmani Astuti (Bandung: Pustaka, 1988, cet. ke-1)
Basri, H. (2019). Teologi Sains: Mengatasi Dikotomi Sains-Agama Perspekif Islam. Jurnal Pemikiran Islam, 5(2).
Darmana, A. (2012). Internalisasi nilai tauhid dalam pembelajaran sains. Jurnal Pendidikan Islam UIN Sunan Gunung Djati, 27(1), 66-84.
Fadli, M. R. (2021). Hubungan filsafat dengan ilmu pengetahuan dan relevansinya di era revolusi industri 4.0 (Society 5.0). Jurnal Filsafat, 31(1), 130-161.
Isgandi, Y. (2021). Model Integrasi Nilai Islam Dan Sains Beserta Implementasinya Di Dunia Islam. Kalimah: Jurnal Studi Agama Dan Pemikiran Islam, 19(1), 27-48.
Muqit, A. (2019). Sistem, paradigma dan dinamika pesantren sebagai Pendidikan Islam alternatif. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 4(1), 89-101.
Prasetyo, B., & Trisyanti, U. (2018). Revolusi industri 4.0 dan tantangan perubahan sosial. IPTEK Journal of Proceedings Series, (5), 22-27.
Savitri, A. (2019). Revolusi industri 4.0: mengubah tantangan menjadi peluang di era disrupsi 4.0. Penerbit Genesis.
Anggraini, N. (2023). Internalisasi nilai-nilai harmonisasi antar umat beragama melalui kegiatan maulid nabi muhammad SAW di SMA Negeri Umbulsari. Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad siddiq Jember.
Assingkily, M. S. (2021a). Metode Penelitian Pendidikan (Panduan Menulis Artikel Ilmiah dan Tugas Akhir). Penerbit K-Media.
Assingkily, M. S. (2021b). PENDEKATAN DALAM PENGKAJIAN ISLAM (CARA MEMAHAMI ISLAM DENGAN BENAR, ILMIAH & METODOLOGIS). Penerbit K-Media.
Burhanuddin, H. N. (2017). Ilmu Kalam dari Tauhid Menuju Keadilan. Prenada Media.
Fatkhurohman, M., & El Syam, R. S. (2023). RELASI SAINS DAN AGAMA: MATERI BESARAN DAN SATUAN DALAM MENINGKATKAN KEIMANAN PESERTA DIDIK. Jurnal Riset Rumpun Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam (JURRIMIPA), 2(1), 213–224.
Fauziah, S. P., & Roestamy, M. (2020). Pendidikan Karakter Berbasis Tauhid. Depok Rajawali Pers.
Halidin, A. (2023). Integrasi Keilmuan Membangun Pendidikan Merdeka. IAIN Parepare Nusantara Press.
Khoiriyah, B. (2021). Model Integrasi Keilmuan Pesantren pada Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam di Indonesia. Institut PTIQ Jakarta.
Muzakkir, M. (2017). Harmonisasi Tri Pusat Pendidikan Dalam Pengembangan Pendidikan Islam. Al-Ta’dib, 10(1), 145–162.
Nugraha, M. T. (2020). Integrasi Ilmu dan Agama: Praktik Islamisasi Ilmu Pengetahuan Umum di Perguruan Tinggi. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 17(1), 29–37.
Pajarianto, H., & Muhaemin, M. (2020). Al-Islam Kemuhammadiyahan Bagi Non-Muslim: Studi Empirik Kebijakan Dan Model Pembelajaran. Al-Qalam, 26(2), 237–244.
Samad, S. A. A. (2021). Diskursus Hakikat Kurikulum Pendidikan Islam. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(2), 97–108.
Wahidah, R. T. (2021). NILAI-NILAI PENDIDIKAN ISLAM INTEGRATIF DALAM FILM IQRO MY UNIVERSE KARYA IQBAL ALFAJRI DAN RELEVANSINYA TERHADAP MATERI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM SEKOLAH MENENGAH ATAS. IAIN PURWOKERTO.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 CommuEduSyah: Jurnal Komunikasi, Pendidikan & Syari'ah
Fakultas Agama Islam, Universitas Muhammadiyah Palembang.
Jln. Masa Jaya No.119b, Kel.16 Ulu, Kec.Seberang Ulu II, Kota Palembang, Sumatera Selatan 30116