KEMAMPUAN VISUAL SPASIAL SISWA SMP PADA MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR DITINJAU DARI JENIS KELAMIN

Maryatul Kifthiyyah, Rachmaniah Mirza Hariastuti, Eko Listiwikono

Abstract


Visual-spatial is the ability to imagine, determine, and construct in a spatial context. learning mathematics, especially geometry, requires visual-spatial abilities to understand spatial concepts. One that affects students’ visual-spatial abilities is the difference in gender. This study aims to describe the visual-spatial abilities of students based on gender in class VIII SMP Al-Irsyad Banyuwangi on the concept of three-dimensional flat-sided shapes (beams). The research was conducted using qualitative methods. The research subjects were one female and one male student in class VIII who had the highest test scores and were communicative. Data collection was carried out using test and interview methods, the results of which triangulated based on indicators of visual-spatial ability. The results showed that female subjects were able to meet 4 of the 5 specified indicators. While the male subjects is able to fulfill all indicators. The female subjects were not optimal because she could not imagine the diagonal plane on the beam. This research can be developed on subjects with moderate and low abilities, or on subjects at other educational levels. 


Full Text:

PDF

References


Anita, I. W. (2015). Pengaruh Motivasi Belajar Ditinjau dari Jenis Kelamin Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Mahasiswa. Jurnal Ilmiah UPT P2M STKIP Siliwangi, 2(2), 246–251.

Asis, M., Arsyad, N., & Alimuddin. (2015). Profil Kemampuan Spasial dalam Menyelesaikan Masalah Geometri Siswa yang Memiliki Kecerdasan Logis Matematis Tinggi Ditinjau dari Perbedaan Gender (Studi Kasus di kelas XI SMAN 17 Makassar). Jurnal Daya Matematis, 2(1), 78–87.

Buyung. (2021). Analisis Kemampuan Spasial Ditinjau dari Konsentrasi Belajar Siswa Kelas VIII SMP. MAJU, 8(2), 455–465.

Dwi, V. (2015). Kecerdasan Visual Spasial dan Logis Matematis dalam Menyelesaikan Masalah Geometri Siswa Kelas VIII A SMP Negeri 10 Jember.

Ismi, K. (2021). Analisis Kemampuan Spasial Matematis Siswa Ditinjau dari Perbedaan Gender. Universitas Islam Negeri Mataram.

Jelatu, S., Mandur, K., Jundu, R., & Kurniawan, Y. (2018). Relasi Antara Visualisasi Spasial dan Orientasi Spasial terhadap Pemahaman Konsep Geometri Ruang. Journal Of Songke MatH, 1(1), 47–59.

Kalsum, U., & Ismaimuza, D. (2021). Profil Penyelesaian Soal Geometri Siswa yang Memiliki Kecerdasan Logis Matematis Dominan Ditinjau dari Perbedaan Jenis Kelamin. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 9(2), 194–207.

Latifah, M., & Khabibah, S. (2017). Profil Pemecahan Masalah Geometri Siswa SMA Ditinjau dari Perbedaan Jenis Kelamin dan Kemampuan Spasial. MATHEdunesa, Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(6), 37–46.

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. PT Refika Aditama.

Murdani, Johar, R., & Turmudi. (2013). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Realistik untuk Meningkatkan Geometri Spasial Siswa di SMP Negeri Arun Lhokseumawe. Jurnal Peluang, 1(3), 36–47.

Narpila, S. D. (2019). Perbedaan Kecerdasan Spasial Antara Siswa Laki-Laki dan Siswa Perempuan Kelas X SMA YPK Medan pada Materi Geometri. Jurnal Prinsip Pendidikan Matematika, 2(1), 34–41. https://doi.org/10.33578/prinsip.v2i1.39

Novita, R., Charista, R., Fajri, N., & Putra, M. (2018). Penyebab Kesulitan Belajar Geometri Dimensi Tiga. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(1), 18–29.

Patricia, F. A. (2017). Analisis Kesalahan Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika IKIP Budi Utomo Malang Berdasarkan Gender dalam Menyelesaikan Himpunan. APOTEMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 3(2), 45–52.

Purborini, S. D., & Hastari, R. C. (2018). Analisis Kemampuan Spasial pada Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau dari Perbedaan Gender. Jurnal Derivat, 5(1), 49–58.

Ristontowi. (2013). Kemampuan Spasial Siswa Melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia dengan Media Geogebra. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika FMIPA UNY, 499–504.

Setyawati, D. U., Febrilia, B. R. A., & Nissa, I. C. (2020). Profil Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Jenis Kelamin. Jurnal Didaktik Matematika, 7(1), 90–104. https://doi.org/10.24815/jdm.v7i1.15709

Syafiqah, A., Ruslan, & Darwis. (2020). Deskripsi Kecerdasan Visual Spasial Siswa dalam Memecahkan Masalah Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau Berdasarkan Tingkat Kemampuan Awal Geometri pada Siswa Kelas VII SMP. Issues in Mathematics Education, 4(1), 68–82.

Wijayanti, R. W., Sujadi, I., & Subanti, S. (2016). Profil Kecerdasan Visual-Spasial pada Siswa. Prosiding Seminar Matematika Dan Pendidikan Matematika, 547–556.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Indexed by :