Studi Etnomatematika Pada Motif Batik Troso Jepara Dalam Bentuk Geometri Dua Dimensi

Rizky Cahyaningtiyas, Putri Nur Malasari

Abstract


This study aims to explore the concept of a flat shape in the troso batik motif, so that this concept can be developed as a teaching material for elementary school students. Data collection techniques through observation, semi-structured interviews, and document archiving. From the results of the study it is shown that many Jepara troso batik motifs can be applied as a medium to introduce mathematical concepts, especially the concept of flat geometric shapes. The geometry concept shown is in the form of flat shapes, such as square, rectangle, triangle, parallelogram, rhombus, kite, and combined plane patterns. The geometric concept found can be used as teaching material in the form of printed, visual, or other teaching materials, adapted to the learning needs of students

Keywords


Ethnomatematics; troso; batik; geometric; teaching material

Full Text:

PDF

References


Arwanto, A. (2017). Eksplorasi etnomatematika batik trusmi Cirebon untuk mengungkap nilai filosofi dan konsep matematis. Phenomenon: Jurnal Pendidikan MIPA, 7(1), 40-49. https://doi.org/10.21580/phen.2017.7.1.1493

Ayuningtyas, A. D, & Setiana. (2019). “Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Etnomatematika Kraton Yogyakarta.” AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika 8(1): 11–19.

Dimpudus, & Ding. (2019). “Eksplorasi Etnomatematika Pada Kebudayaan Suku Dayak Sebagai Sumber Belajar Matematika Di SMP Negeri 1 Linggang Bigung Kutai Barat.” Primatika : Jurnal Pendidikan Matematika 8(2): 111–18.

Indriani, R., & Nodia, F. (2016). Profesor Ini Ungkap Mengapa Matematika Dianggap Sulit. Retrieved from kompas.com: https://www.suara.com/tekno/2016/10/05/110207/profesor-ini-ungkap-mengapa-matematika-dianggap-sulit

Lydiati, I. (2020). Peningkatan Koneksi Matematis Pada Materi Transformasi Geometri Menggunakan Strategi Pembelajaran React Berbantuan Media Motif Batik Kelas XI IPS 1 SMA Negeri 7 Yogyakarta. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1), 25-33. https://doi.org/10.51169/ideguru.v5i1.109

Maskur, R, Permatasari, D., & Rakhmawati. (2020). “Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Rhythm Reading Vocal Pada Materi Konsep Pecahan Kelas VII SMP.” Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif 11(1): 78–87.

Richardo, R. (2017). Peran ethnomatematika dalam penerapan pembelajaran matematika pada kurikulum 2013. Literasi (Jurnal Ilmu Pendidikan), 7(2), 118-125. https://doi.org/10.21927/literasi.2016.7(2).118-125

Siddiq, M, Munawarah, & Sungkono. (2018). Pengembangan Bahan Pembelajaran SD. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.

Siregar, R. N. (2017). Persepsi siswa pada pelajaran matematika: studi pendahuluan pada siswa yang menyenangi game. Jurnal Universitas Islam Sultan Agung, 226-230.

Soedjadi, R. (2001). Nilai Nilai dalam Pendidikan Matematika dan Upaya Pembinaan

Pribadi Anak Didik. Surabaya: Unesa.

Soenarto. (2002). Jepara Surga Industri Mebel Ukir. (Jepara:Kantor Informasi dan Komunikasi Kab. Jepara).

Sudirman, S., Son., A. L., & Rosyadi, R. (2018). Penggunaan Etnomatematika pada Batik Paoman dalam Geometri Bidang di Sekolah Dasar. Indonesia Mathematics Education, 1(1), 27-34. https://doi.org/10.30738/indomath.v1i1.2093

Ulum, B. (2018). Etnomatematika pasuruan: Eksplorasi geometri untuk sekolah pada motif batik Pasedahan Suropati. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 4(2), 686-696. https://doi.org/10.26740/jrpd.v4n2.p686-69

Zayyadi, M. (2017). “Eksplorasi Etnomatematika Pada Batik Madura.” Sigma 2(2): 35–40




DOI: https://doi.org/10.32502/jp2m.v7i2.8786

EDITORIAL OFFICE

Program Studi Pendidikan Matematika
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Universitas Muhammadiyah Palembang
Jl. Jend. A. Yani 13 Ulu Palembang 30263 
Email: jp2mump@gmail.com
OJS: http://http://jurnal.um-palembang.ac.id/jpmatematika

 Creative Commons License

JURNAL PENELITIAN PENDIDIKAN MATEMATIKA by http://jurnal.um-palembang.ac.id/index.php/jpmatematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXED By :