Upaya Melawan Stereotip dengan Membangun Minat Matematika Menggunakan Strategi Inovatif Untuk Anak Sekolah Dasar Di SD Negeri 05 Pemulutan

Lisa Haryanti

Abstract


Gender stereotypes in mathematics education have long been a concern in the field of education. Although empirical evidence shows that there are no inherent differences in mathematical abilities between boys and girls, these stereotypes persist in culture and society. The impact is particularly significant, especially on elementary school children, who tend to have low interest and confidence in mathematics. However, innovative strategies such as the Problem Solving approach can address these stereotypes and help build strong interest and skills in mathematics. Through observation and evaluation, it was found that the implementation of innovative strategies has a significant positive impact on students' interest and achievement in mathematics. Therefore, continuous efforts to combat stereotypes, foster interest in mathematics, and implement innovative strategies are crucial in creating a supportive learning environment that advances students' mathematical abilities

Keywords


Gender Stereotypes; Mathematics Education; Innovative Strategies; Problem Solving Approach; Mathematics Interest

Full Text:

PDF

References


Ahmad, M., & Siregar, A. U. (2022). Pendidikan Matematika Realistik untuk Membelajarkan Kreativitas dan Komunikasi Matematika. Penerbit NEM.

Amadea, K., & Ayuningtyas, M. D. (2020). Perbandingan efektivitas pembelajaran sinkronus dan asinkronus pada materi program linear. Primatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 111–120.

Dianita, E. R. (2020). Stereotip gender dalam profesi guru pendidikan anak usia dini. GENIUS: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 1(2), 87–105.

Evisetiawati, E. (2024). Hubungan Stereotip Gender dengan Presentasi Diri Siswa di SMA Negeri 1 Muaro Jambi. Universitas Jambi.

Herdiman, I. (2017). Penerapan pendekatan open-ended untuk meningkatkan penalaran matematik siswa SMP. Jurnal Edukasi dan Sains Matematika (JES-MAT), 3(2), 195–204.

Jamal, F. (2022). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyeselesaikan Soal Cerita Himpunan Bilangan Bulat Di Sd Negeri 5 Meulaboh. MAJU Jurnal Pendidikan Ilmu Matematika, 9(1), 29–39.

Kaselin, K., Sukestiyarno, S., & Waluya, B. (2013). Kemampuan komunikasi matematis pada pembelajaran matematika dengan strategi REACT berbasis etnomatematika. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 2(2).

Muhsetyo, G., Krisnadi, E., & Wahyuningrum, E. (2014). Pembelajaran matematika SD.

Munawir, M. (2023). Komunikasi Antar Jender. Ameena Journal, 1(1), 56–69.

Mz, Z. A. (2013). Perspektif gender dalam pembelajaran matematika. Marwah: Jurnal Perempuan, Agama Dan Jender, 12(1), 15–31.

Nurhayati, E. (2018). Psikologi perempuan dalam berbagai perspektif. Pustaka Pelajar.

Nurjanah, I., & Alyani, F. (2021). Kecemasan matematika siswa sekolah menengah pada pembelajaran matematika dalam jaringan. Jurnal Elemen, 7(2), 407–424.

Priatna, N., & Yuliardi, R. (2018). Pembelajaran Matematika. PT Remaja Rosdakarya.

Saaroh, F., Abdul Aziz, T., & Wijayanti, D. A. (2021). Analysis of Students’ Misconceptions on Solving Algebraic Contextual Problem. Risenologi, 6(1), 19–30. https://doi.org/10.47028/j.risenologi.2021.61.165

Sari, W. M., & Susiloningsih, E. (2015). Penerapan model assure dengan metode problem solving untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 9(1).

Setiawan, R. H., & Harta, I. (2014). Pengaruh pendekatan open-ended dan pendekatan kontekstual terhadap kemampuan pemecahan masalah dan sikap siswa terhadap matematika. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 241–257.

Sholihah, S. Z., & Afriansyah, E. A. (2017). Analisis kesulitan siswa dalam proses pemecahan masalah geometri berdasarkan tahapan berpikir Van Hiele. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 287–298. http://e-mosharafa.org/

Utami, R. W., Endaryono, B. T., & Djuhartono, T. (2020). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Melalui Pendekatan Open-Ended. 7(1).

Wandini, R. R. (2019). Pembelajaran matematika untuk calon guru mi/sd. CV. Widya Puspita.

Yuliyanti L, R. I., & Tonra, W. S. (2021). Analisis Kesalahan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP pada Materi Teorema Pythagoras. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 10(2), 192. https://doi.org/10.33387/dpi.v10i2.3283




DOI: https://doi.org/10.32502/jp2m.v8i1.8794

EDITORIAL OFFICE

Program Studi Pendidikan Matematika
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Universitas Muhammadiyah Palembang
Jl. Jend. A. Yani 13 Ulu Palembang 30263 
Email: jp2mump@gmail.com
OJS: http://http://jurnal.um-palembang.ac.id/jpmatematika

 Creative Commons License

JURNAL PENELITIAN PENDIDIKAN MATEMATIKA by http://jurnal.um-palembang.ac.id/index.php/jpmatematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXED By :